2014/07/03

نقد فیلم Paul





"Paul" فیلمی به کارگردانی Greg Mottola و نویسندگی و بازیگری Nick Frost   و Simon Pegg است ؛ فیلمی سرگرم کننده برای اوقات فراغت که حداقل چند صحنه ی کمدی جالب دارد ؛ فیلمی که مخاطب از هر سنی جذب آن میشود و میتواند از آن لذت ببرد .


 از ویژگی های بارز فیلم میتوان به شوخی های جنسی و الفاظ رکیک فراوانِ فیلم اشاره کرد که فیلم را به یک فیلم +18 تبدیل کرده . نگاه مذهب ستیزانه و داروینیستی در سراسرِ فیلم حس میشود . مطرح شدن مسائلی چون هجو خدا ، دین و اعتقادات مذهبی وعادی جلوه دادنِ همجنسگرایی باعث شده که Paul بیشتر از یک طنز ساده ظاهر شود .



 ایراد بزرگی که به نظر من از جذابیت فیلم تا حد زیادی کاسته بود ، داستان کلیشه ای و قابل پیشبینی آن بود : یک آدم فضایی که از پایگاه تحقیقاتی فرار کرده و میخواهد به سیاره خودش برگردد ، و سرِ راهِ خود به دو احمق برخورد میکند که آن ها به او کمک میکنند تا به سیاره‌ی خود برگردد ! با این حال شخصیت متفاوت و دور از انتظارِ Paul (آدم فضایی فیلم) این نکته را تقریباً جبران میکرد ؛ چیزی شبیه به شخصیتِ Ted در فیلمی با همین نام .


  یکی از جالب ترین سکانس های فیلم ، صحنه ی زنده کردن پرنده ی مرده توسط Paul بود ، صحنه ای که در آن شاهدِ یک نقطه ی اوج عاطفی و - بلافاصله بعد از آن - سقوطِ پرشیبِ معنوی بودیم ، و صدالبته کنایه هایی به دین مسیحیت ! 

 در عیدِ فطرِ سالِ ۹۰ در سیمای ایران به سبکی تایتانیک وار پخش شد ، که البته انتظاری نیز جز این نمیرفت ! حتماً با توضیحات بالا دریافته اید که Paul اصلاً‌ با فضای حاکم بر صدا و سیمای ایران مطابقت ندارد . پخش این فیلم باعثِ تعجبِ فراوان بسیاری از "فیلمبازها" شد !

پ.ن : زیر نویس خیلی جاها از خودِ دیالوگ ها بهتر بود ، مترجم واقعاً خیلی Cool ترجمه کرده بود ؛ دمش گرم :))







1 comment:

  1. عاغا این فیلم خیلی خفن بود, دم شما گرم. راستی چی شد وبلاگ قبلی بسته شد؟؟؟ نوشته های قبلیتو بزار اینجا هم.

    ReplyDelete